E-Ticaret SEO'su Nasıl Yapılmalıdır?

#1
Arkadaşlar merhaba

Forumumuz hayırlı olsun öncelikle, ben de çorbada tuzum olması açısından böyle bir paylaşım yapmayı istedim umarım faydalı olur ve konu altında yine fikirler belirtilerek konu zenginleştirilir.
E Ticaret SEO’su hakkında yerli olarak kaynak kıtlığı olduğunu fark ettim. Genel olarak konuşulan kurumsal firma SEO’su ve blog SEO’su... Ben de bu yüzden bu başlık altında bildiğim, doğru kabul ettiğim unsurları yazacağım yukarıda da dediğim gibi diğer arkadaşlarda fikirleri belirterek konu zenginleştirilsin ve bu sayede de forum bir içerik kazanmış olsun.

  1. Site Altyapısı
E- Ticaret yapmaya karar verdiyseniz ilk karşınıza çıkan durum kullanacağınız site altyapısını belirlemek. Burada kişisel tavsiyem bir yazılımcıya veya bir ekibe bağlı kalmak yerine Türkiye'de bulunan büyük bir kurumsal E-Ticaret yazılımcısından e ticaret paketi edinmeniz. Bunu tavsiye etmemdeki neden ise bir sorun ile karşılaştığınız zaman karşınızda kurumsal bir şirket ve destek ekibi olacaktır. Bu firmayı seçerken de çok dikkatli olmalısınız şayet ülkemizde iyi e-ticaret firması 1 ya da 2'dir. Reklam olmaması açısından şirket ismi vermiyorum.

2. Sektör - Kelime Araştırması

Kullanacağımız site altyapısını belirledikten sonra daha ürünleri dahi yüklemeden sektör ve anahtar kelime araştırması yapmamız lazım. Bunu yaparken gerçekçi olmalısınız. İlk etapta sektörün lider sitesini değil de orta halli ama yine de iyi durumda siteleri analiz etmenizi öneririm. (Tasarım açısından ise direk olarak sektörün lider sitelerini örnek alabilirsiniz çünkü tasarım direk olarak dönüşümü etkileyen faktörlerdendir.) Kelime araştırması yapmak için ise kullanacağını bir çok ücretli veya ücretsiz araç bulunmakta burada ilk etapta masraftan kaçınmamanız ve seomonitor, Ahrefs, Semrush üçlüsünden birini 1 aylık olarak edinmenizdir. Bu araçları kullanarak analiz ettiğiniz sitelerin sıralandığı kelimeleri görebilecek ve bu kelimeleri kendiniz için hedef belirleyebileceksiniz. Örnek vermek gerekirse telefon aksesuarları satan bir siteniz var ve birçok kelimeyi hedefliyorsunuz haliyle ilk etapta seçeceğiniz kelimeler long tail diye tabir ettiğimiz kelimelerdir. Örneğin "iphone kılıf" kelimesi yerine daha düşük hacimli ama daha az rekabetli "iphone 6 mavi kılıf" kelimesine odaklanmanız sizin için daha gerçekçi olacaktır.

3. Kategori Planlaması

Ürünlerimizi açmadan önce kategorilerimizi oluşturmamız lazım, kategorileri oluştururken anahtar kelime ve müşteri odaklı olmasına dikkat etmemiz gerekiyor. Çok kategori bulunması sizin için bir avantajdır ama çok kategori az ürün olması "thin content" sorununu da beraberinde getireceği için negatif etki yaratabilir. Kategori içine minimum 10 adet ürün koyabileceğinizi düşünüyorsanız o kategoriyi açmanızda bir engel yok demektir. Fazla kategori açtığınız zaman bunun planlamasını da iyi yaparsanız kullanıcı odaklı bir yapı olur ve müşteri ana sayfadan direk olarak işine yarayacak kategoriye inebilir, ve aradığı ürüne daha kolay ulaşabilir. Dev e ticaret sitelerini örnek olarak gösterirsek yüzlerce kategori vardır ama doğru breadcrumb yapısından dolayı istediğiniz ürüne kolayca gidebilirsiniz. Ayrıca bu sitenin hemen çıkma oranına olumlu bir etki edecektir.

4. Ürünlerin Açılması Ve Ürün Sayfası SEO'su

Kategorilerimizi oluşturduktan sonra e-ticaret sitesini oluşturan temel unsurlara değineceğiz yani; ürünler ! Burada ilk olarak dikkat edilmesi gereken durum sizin toptancı mı yoksa bayi mi olduğunuzdur. Eğer ürünleri XML aracılığıyla toptancıdan çekecekseniz olduğu gibi sitenizde sunmamanızdır. Zaten ürünler sadece siz de varsa sıfırdan ürün girişi yapılacağı için ürünlerin tüm içerikleri sizin tarafınızdan sağlanacaktır. XML ile çektiğiniz zaman kategorilere dağıtmadan önce tüm ürünleri deaktif yapmamız lazım çünkü ürünlerimizin hazırlığı bitmeden google'ın bu ürünleri tedarikçiden gelen içerikler ile indexlememesi lazım. Burada değiştirirsek özgünlüğü yakalayacağımız baş unsurlar *Meta title, meta description, ürün ismi(H1) diyebiliriz. Tüm ürünlerde bu kısımları kendimiz yazdığımızdan emin olduysak artık ürünleri kategorilere dağıtıp aktif hale getirebiliriz.

5. Site Hızı Optimizasyonu

Site hızı google'ın kabul ettiği sıralama faktörlerinden biridir. Site hızı sadece arama motorları için değil kullanıcılarınız için de en önemli unsurlardan biridir. Yavaş açılan bir siteden alışveriş yapmak pek çok kullanıcı için elverişli değildir. Bu ciddi anlamda dönüşüm oranınızın etkilenmesine sebep olur. Site hızınızı yükseltmek için ise öncelikle GTmetrix veya Google page speed araçlarından faydalanmanız gerekir. Bu tarz sitelerde sizin sitenizdeki hız sorunu nerelerde kaynaklanıyor ve çözümleri nasıl olur gibi sorulara cevap bulabileceksiniz.

6. HTTPS

Birçok tarayıcı artık SSL sertifikası olmayan siteleri "güvenli değil" olarak işaretliyor. Bu yüzden e ticaret sitelerindeki hayati noktalardan biri de https geçişidir. Bu geçişi siteniz henüz index almamışken yaparsanız ileride trafik almaya başladığınız zaman sizi düşündüren bir sorun olmaktan çıkacaktır. Bu yüzden kesinlikle sitenizi https:// olarak açılmasına ve aktif bir SSL'i olmasına dikkat ediniz.

7. Blog

E ticaret sitelerinde blog bulunması hem arama motoru açısından hem de müşterileriniz açısından oldukça önemlidir. Blog içerisinde paylaşacağınız sektörünüzle ilgili içerikler hem anahtar kelime yoğunluğunuza katkıda bulunacaktır ve müşterilerinize güven telkin edecektir. Bu yüzden blog sayfanıza önem gösterin.


8. Site Dışı İşlemler

En önemli ve aynı zamanda en tehlikeli SEO faktörlerinden biri backlink inşaasıdır. Bu aşamada çok dikkatli olunması gerekir çünkü "Backlink adamı vezir'de eder rezil de" ilk aylarda backlink almanızı önermem sitenizin tüm on page işlemleri bittikten sonra sektörünüzle alakalı yerlerden backlink edinmeye çalışın ve bunu yaparken backlink aldığınız siteleri pek çok kritere göre analiz edin. Google ücretli bağlantıları cezalandırdığını her fırsatta söylüyor fakat doğal görünüm konusuna çok fazla kafa yorun ve ücretli bağlantı alıyorsanız bile çok dikkatli olun.

Zafer Yıldız